Bir yıllık oruç sevabıŞevval ayı orucuyla ilgili açıklamalarda bulunan Ayiş, Fazileti ve ecri büyük olduğundan dolayı bu 6 günlük oruç Müslümanlar meşru kılınmıştır. Zira her kim, bu orucu tutarsa, kendisine tam bir yıllık oruç sevabı yazılır dedi.![]() Şevval ayı (Şeşek) orucuyla ilgili açıklamalarda bulunan Bingöl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dekan Yardımcısı Yrd. Doç. Mehmet Şirin Ayiş, Şevval ayı orucunun faziletleri hakkında önemli değerlendirmelerde bulundu. Peygamber Efendimizin, “Her kim ki Ramazandan sonra Şevvalden altı gün oruç tutarsa senenin tamamını oruç tutmuş gibi olur” hadisini anımsatan Ayiş, Şevval Ayından 6 gün oruç tutmanın sünnet olduğunu ifade etti. Ayiş, “Ramazan orucundan sonraki Şevval ayından 6 günlük oruç, dinen güzel ve hoş görülen bir sünnettir, fakat farz veya vacip değildir. Fazileti ve ecri büyük olduğundan dolayı bu 6 günlük oruç Müslümanlar meşru kılınmıştır. Zira her kim, bu orucu tutarsa, kendisine tam bir yıllık oruç sevabı yazılır. Sahih hadiste Rasulullah(as) şöyle buyurmuştur: “Kim Ramazan orucunu tutar ve ona Şevval'den de altı gün daha eklerse, bütün seneyi oruç tutmuş gibi olur.” ayrıca, Hanbelî ve Şafii fakihleri, Ramazan orucundan sonraki altı günlük Şevval orucunun bir senelik farz oruca denk olduğunu belirtmişlerdir. Zira genel olarak nafile oruçta bile kat kat ecir sabittir. Çünkü yapılan her iyilik, on misliyle karşılık görür.”diye belirtti. “ŞEVVAL ORUCU, FARZ ORUÇTA MEYDANA GELEN KUSUR VE NOKSANLIKLARI TELÂFİ ETMESİDİR” “Ayrıca altı günlük Şevval orucunun faydalarından birisi de, Ramazan ayında tutulan farz oruçta meydana gelen kusur ve noksanlıkları telâfi etmesidir.” Diyen Ayiş, “ Öyle ki hiç bir oruçlu, orucuna aksi yönde tesir eden kusur ve günah işlemiş olmaktan uzak değildir. (Bilindiği üzere) kıyâmet günü farz ibadetlerde meydana gelmiş kusur ve noksanlıklar, nafile ibadetlerle telâfi edilecektir. Nitekim Rasulullah(as) şöyle buyurmuştur: “Şüphesiz ki insanların kıyamet günü amellerinden hesaba çekileceği ilk şey, namazdır. Rabbimiz azze ve celle -bildiği halde- meleklerine şöyle buyurur; kulumun farz namazına bakın! Tam ve doğru olarak mı, yoksa noksan olarak mı kılmıştır? Eğer tam ve doğru olarak kılmışsa, kendisi için tam kılmış olarak yazılır. Yok, eğer namazından bir şeyi noksan olarak kılmışsa, kulumun farz namazına bakın! Tam ve doğru olarak mı, yoksa noksan olarak mı kılmıştır? Eğer tam ve doğru olarak kılmışsa, kendisi için tam kılmış olarak yazılır. Yok, eğer namazından bir şeyi noksan olarak kılmışsa, Kulumun nafile namazları var mı ona bakın! Eğer nafile namazları varsa kulumun noksan olan farz namazını, nafile olan namazıyla tamamlayın! Sonra diğer amelleri de noksan olarak yapmışsa, o ameller de nafile amellerle tamamlanır.” BU ORUCU HEMEN BAYRAMIN ARDINDAN VE PEŞ PEŞE Mİ TUTMAK GEREKİR? YOKSA BELLİ ARALIKLARLA DA TUTULABİLİR Mİ? Ayiş, “Bazılarına göre, Ramazan ayının hemen peşinden tutulması daha güzeldir. Çünkü “Kim Ramazan ayında oruç tutar, sonra onun peşinden, şevval ayından da altı gün eklerse, sanki yılın tamamını oruç tutmuş gibi olur.” hadiste anlaşıldığı gibi “Kim hemen bayramın ardından altı gün oruç tutarsa…” diye nakledilmiştir. Bazıları da bu orucu anlatan hadiste bir ayırım söz konusu olmadığına göre, Şevval içerisinde tutulduktan sonra, nasıl tutulursa tutulsun, fark etmez kanaatindedirler. Kimileri de, Ramazanın devamı sanılmasın diye aralıklarla tutulmasının daha evla olduğu görüşündedirler. Bunlardan çıkan sonuç şudur; Müstehap olan bu “altı gün Orucunu tutmak isteyenler, bunu peş peşe tutabilecekleri gibi belli aralıklarla da tutabilirler. Bunların birini diğerine üstün kılacak dini bir delil yoktur. Ayrıca nafile ibadetlerde genişlik ve kolaylık esastır; o bakımdan şevval ayında tutulacak 6 günlük orucu da kişi, dilediği ve kolayına geldiği şekilde tutabilir. Dilerse hiç ara vermeden eda eder. İsterse haftanın pazartesi ve perşembe günlerinde tutarak tamamlayabilir. Arzu eder ve şartları da müsaitse, ayın 13-14-15. günlerini de içine alarak tutabilir. Görüldüğü üzere iki sünneti birden yerine getirmiş olur. Yani hem şevval ayınının 6 orucunu hem de pazartesi-perşembe oruçlarını ya da eyyam-ı biyz sünnetlerini ifa etmiş oluyor kişi.” Şeklinde konuştu. “ŞEVVÂL ORUÇU, BİR MÜSLÜMAN'A BÜTÜN BİR YILLIK ORUÇ SEVABI KAZANDIRACAKTIR” Ramazan ayı ve bayramından sonra Şevval ayı içinde, halkımız arasında "altı gün orucu" adıyla bilinen orucu tutmak müstehap olduğunu ifade eden Ayiş, “ şunları söyledi: “Şevvâl ayının ilk gününde yani ramazan bayramının birinci günü oruç tutulması haramdır. Bayramın diğer günlerinde ise kaza ya da nafile oruç tutulabilir. Ramazan ayının bir nevi tamamlayıcısı durumunda olan Şevvâl ayında tutulacak altı günlük oruç, bir Müslüman'a bütün bir yıllık oruç sevabı kazandıracaktır. Bu altı günlük orucun bitişik olması, yani ara vermeden tutulması mecburiyeti yoktur; belli aralıklarla da tutulabilir. Mesela evvelinde, ortasında ve sonunda da olabilir. Ancak bu oruç, şevvalin 12'si ile 17'si arasında tutulduğunda “eyyâm-ı biyz” da oruçlu geçirilmiş, dolayısıyla iki sünnet birlikte yapılmış olacağından çok büyük sevabı vardır. 6 GÜNLÜK ORUÇLA NASIL BİR SENELİK ORUÇ SEVABI ELDE EDİLİYOR? Ayiş, Şevval ayında tutulacak altı günlük oruçla, bir yıl oruç sevabının nasıl elde edileceği âlimlerce şöyle ifade edildiğini belirterek, “Yüce dinimizce, bir iyilik yapana on sevap verileceği yolundaki ayet-i kerime esas alındığında, bir Müslüman otuz günlük ramazan orucuna ilâveten şevval ayındaki altı günlük oruçla 36 gün tutmuş olmaktadır. Bu 36 (otuz altı) rakamı, hadis-i şerifte ifade edilen 10 (on) sevap ile çarpıldığında, 360 (üçyüz altmış) gün elde edilir. Böylece kameri ay hesabıyla bütün bir yıl oruçla geçirilmiş gibi olur.” “ŞEVVAL AYINDA TUTULAN ORUCUN ÇOK SEVABI VARDIR” Şevval ayında tutulan orucun çok sevabı vardır.” Diyen Ayiş, Hadiste, “Ramazandan sonra şevval ayında da 6 gün oruç tutan, anasından doğduğu günkü gibi günahsız olur.”, “Ramazan orucuyla şevvalde de 6 gün oruç tutan, bir yıl oruç tutmuş sayılır.”, “Ramazan ayı orucu on aya, ramazandan sonra tutulan 6 gün oruç da iki aya mukabil olur ki, böylece bir yıl oruç tutma sevabına kavuşulur.”dedi. ŞEVVAL ORUCU, KAZA ORUÇLARI YERİNE GEÇER Mİ? Ayiş, konuşmasına devam ederek, Şevval ayında tutulan orucun hem kaza hemde şevval orucu yerine geçip geçmediği hakkında bazı kaynaklar öncelikle kaza oruçlarının tutulmasını, ardından da mümkün olursa ayrıca 6 gün şevval orucu tutulmasını tavsiye ederken, bazı kaynaklar da kaza veya adak oruçlarını bugünlerde tutmakla da aynı sevabın elde edileceğini belirtmektedir. Buna göre; isteyen öncelikle, varsa kaza orucunu tutar, borcunu öder, ardından da vakit kalırsa ayrıca şevval ayı orucunu tutar. İsteyen Kaza olarak tutuğu oruçları şevval orucu olarak da kabul eder. Hüküm Allah'ındır. Bu bir niyet ve yorum meselesidir. Esas olan, o işi ihlâsla yapmaktır. Büyük bir gönül arzusu ile talip olmak mühimdir. Bazen öyle oruçlar olur ki, tutanın gönlünde beslediği derin ve safî ihlâs yüzünden 360 gün değil, belki 360 senelik nafile oruç sevabını alabilir. İhlas ile kim ne isterse Rabbimiz onu verebilir.” Diye belirtti. “OTURMAKLA VE ÇALIŞMADAN CENNET HAK EDİLMEZ” Şevval orucunu şöyle değerlendirilmesi gerektiğini ifade eden Ayiş, şunları söyledi: “Rabbimiz bizlere acıyor ve bizim cennete gitmemizi istiyor. Rabbimiz bizi cennete göndermek istiyor. Cennete girmemiz için adeta bahaneler arıyor. Yeter ki kul iyilik yoluna bir girsin. Yeter ki kul O'nun rızası için çaba sarf etsin. Ancak büsbütün de beleş cennet yok tabi. Yani cennete tesadüfen gidilmez. Kul bu yolda azim gösterecek ki Allah artık bundan sonra o kulun ufak-tefek eksikliklerini ya yok sayacak, ya affedecek ya da eksikliklerini tamamlayarak onu cennetine koyacaktır. Ama oturduğun yerden hiç çalışmadan cennet hak edilmez. Cennet için sağlam bir iman, imanı taçlandıran ibadetler ve tabi ihlâslı ameller gereklidir.” Ayiş, “Bir ay boyunca oruca alışmış olan insanlar, şevval ayında da altı gün oruç tutmaya büyük bir ilgi göstermiş, hatta teravih gibi sıcak bir ilgiyle şevval ayı orucunu sürdüre gelmişlerdir. Elbette bu sıcak ilgi sebepsiz değildir. Nitekim Efendimiz(as), şevval ayı orucunun bir sene oruç tutmuş gibi sevaba vesile olacağını duyurmuş, bu yüzden de bir ay Ramazan orucu tutanlar, şevvalde altı gün oruç tutmakla bütün seneyi oruçlu geçirmiş olma sevabını kaçırmak istememişlerdir.”dedi. ŞEVVAL ORUCUNA NASIL NİYET EDİLİR? Ayiş son olarak, “Niyet ettim Allah rızası için Şevval orucunun ilkini tutmaya… İkincisini tutmaya diyerek devam edebilirsiniz. Şevval ayında kaza orucu tutatacaksanız, Niyet ettim Allah rızası için Ramazan ayında tutamadığım orucumun kazasını tutmaya diye devam edebilirsiniz.” Şeklinde konuştu.(İLKHA) YORUM YAZIN ![]()
|
|