Ceyhan: Maske şişmiyorsa işe yaramıyor demektirKoronavirüsten korunmanın en mühim kurallarından maske takmak... Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Çocuk Enfeksiyon Hastalıkları Bilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Mehmet Ceyhan da gözenekleri büyük maskelerin koruyuculuğunun düşük olduğunu söyledi ve 'Bütün gücünüzle üflediğinizde maskenin şişmesi lazım. Eğer şişmiyorsa maske işe yaramıyordur' dedi.![]() Prof. Dr. Mehmet Ceyhan, yaz aylarında maske kullanımında dikkat edilmesi gerekenleri anlattı. Ceyhan, koronavirüse karşı koruyuculuk göz önüne alındığında maskenin renginin önemli olmadığına vurgu yaparak, "Maskedeki dokunun gözenekleri büyükse o zaman bulaÅŸtırıcılığı daha fazla yani koruyuculuÄŸu düÅŸük. EÄŸer gözenekleri küçükse daha iyi korur. Beyaz renkte klasik cerrahi maskelerin daha uygun olduÄŸunu bilmemiz lazım. Gerek kağıt gerek kumaÅŸ maskeler ıslandığı zaman özelliÄŸini kaybeder. Aşırı sıcaklarda terlediÄŸinizde maskenin özelliÄŸini de yitirdiÄŸini düÅŸünmeniz lazım" diye konuÅŸtu. 'Rahat nefes alıyorsanız maskenin iÅŸlevi yoktur' Bambudan yapılan maskelerin daha az terletebileceÄŸini belirten Prof. Dr. Ceyhan, "Bambu rahat nefes alıp vermek için deÄŸil bambu daha az terletir, sadece öyle bir avantaj olabilir. Rahat nefes alıp vermek dokunun içindeki deliklerin yani gözeneklerin büyüklüÄŸü ile ilgili. Maskeyi taktınız, çok rahat nefes alıp veriyorsanız maskenin çok iÅŸlevi yoktur; siz bütün gücünüzle üflediÄŸinizde maskenin ÅŸiÅŸmesi lazım. EÄŸer ÅŸiÅŸmiyorsa maske iÅŸe yaramıyordur. Ama rahatlık, terlememek açısından tabi ki bambu ve pamuk maskeler daha rahat kullanılıyor" dedi. "Islanan maske özelliÄŸini kaybeder" Prof. Dr. Ceyhan, aşırı sıcaklara karşı maskeyi buzdolabı veya derin dondurucuda muhafaza ederek, kullanmayı kesinlikle önermediÄŸini belirterek, ÅŸunları söyledi: "Buzdolabına koyduÄŸunuzda ne kadar süre sizi serin tutabilir, en fazla 1-1,5 dakika tutar sonra tekrar normal sıcaklığa döner. Ben bunun çok geçerli bir yol olduÄŸunu düÅŸünmüyorum açıkçası. Buzdolabının içi nemli bir ortam, nemli ortama maskeyi bırakmak riske atmak olur. 1-2 dakikalık serinlik için maskenin özelliÄŸini riske atmak çok kabul edilebilir gibi deÄŸil. Islatıp takmak zaten yanlış, ıslandığında maskenin özelliÄŸi mutlaka azalıyor. Hatta kumaÅŸ maskeler için 'Islandı, o maske hiçbir iÅŸe yaramaz' diyorum. Onu uygun bir yere koyun, eve gidince yıkayıp kurutun, kuruduktan sonra kullanın. Islanan hem kağıt hem de kumaÅŸ maske özelliÄŸini kaybeder." Virüsün etkisinin azaldığı yönünde yanlış algı olduÄŸuna dikkat çeken Prof. Dr. Ceyhan, "Biz Türkiye'de böyle görmüyoruz. Oldukça yüksek oranda ağır hastamız var. Bu ölüm oranlarının azalmasının tek nedeni var; artık herkes daha hazırlıklı." dedi.
YORUM YAZIN
|
|