Bingöl Üniversitesi Rektörlüğü tarafından düzenlenen ve Prof. Dr. Adem Tatlı'nın konuşmacı olarak katıldığı “Bilimin Işığında Evrim” konulu konferans, Bingöl Üniversitesi Rektörlük Konferans Salonu'nda yapıldı. Konferansa Bingöl Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Gıyasettin Baydaş, akademisyenler ve öğrenciler katıldı.
Prof. Dr. Adem Tatlı yaptığı konuşmasında öncelikle evrimin ne olduğu sorusuna değinerek; “Evrim kelimesi; başkalaşma, farklılaşma, kademeli olarak gelişme ve değişme ve ilerleme gibi aralarında değişik farklar bulunan pek çok kelime, tâbir ve deyim yerine kullanılmaktadır” dedi.
Kainatta hiçbir şeyin sabit olmadığı ve her an bir değişimin olduğunu söyleyen Prof. Dr. Adem Tatlı; “Kâinatta hiçbir şey sabit değildir. Atomdan galaksilere kadar her şey her an hareket ve faaliyettedir. Atomun etrafındaki elektronlar saniyede 50 bin devir yapmaktadır. Atomlardan meydana gelen moleküller de hareket halindedir. Katı moleküllerde hareket yavaş, ama sıvı ve havadaki moleküller daha hızlıdır” diye konuştu.
Evrim tartışmalarının asıl düşüncesine değinen Prof. Dr. Adem Tatlı; “Burada, bir yaratıcının kabulü veya reddi vardır. Meselâ elinizde bir gözlük var. Bunun hangi maddelerden yapıldığını, ne iş gördüğünü en ince ayrıntılarına kadar inceliyorsunuz. Böyle bir argümanda herkes gözlüğün bir ustanın eseri olduğunda hemfikirdir. Gözlük yerine canlıların gözü dikkate alınınca, o da en ince yapısına kadar inceleniyor, ne işe yaradığı ve nasıl çalıştığı ortaya konulmaya çalışılıyor. Buraya kadar evrimcilerle yaratılışçılar arasında problem yoktur. Bu gözün ustasının kim olduğuna sıra gelince, tartışma başlıyor. Yaratılışı savunanlar, eldeki gözlüğün; ilim, irade ve kudret sahibi bir ustanın eseri olduğu gibi, ondan daha mükemmel olan bu gözün de ilim, irade ve kudret sahibi bir ustanın eseri olduğunu kabul ederler. Ateist evrimciler ise, gözlüğün ustasını kabul ettikleri halde, gözün tesadüfen ortaya çıktığını ve bir ustasının bulunmadığını belirtiyorlar ve böyle bir iddianın bilimsel bir yaklaşım tarzı olduğunu ileri sürüyorlar” dedi.
Materyalist evrimcilerle yaratılışçılar arasındaki tartışmanın en can alıcı noktası, evrimcilerin kâinata sebepler hesabına ve tabiat namına bakmaları ve her şeyi sebeplere vermeleridir diyen Prof. Dr. Adem Tatlı; “Yaratılışçılar ise kâinata, Allah adına bakarlar. Kâinata Allah hesabına bakıldığı zaman, o sahadan elde edilen bütün bilgiler Marifetullah'a, yani Allah'ı bilmeye basmak olmaktadır. İslâmiyet, bilimde ne kadar çok terakki edilse, yani varlıklar hakkında ne kadar geniş bilgi sahibi olunsa, Allah'ın kâinattaki tasarrufunun, hikmet ve hâkimiyetinin daha iyi bilineceğini nazara verir” şeklinde konuştu.