Bölgeden referandum destek!DoÄŸu ve GüneydoÄŸuÂ'da yeni anayasanın oylanacağı referandum ile ilgili yapılan sokak röportajlarında “Hayır” oyu vereceÄŸini belirtenlerin çoÄŸu mikrofonlardan kaçındı. Kameralara konuÅŸan vatandaÅŸların çoÄŸu ise TürkiyeÂ'nin refaha ulaÅŸması, istikrar, darbelerin yaÅŸanmaması ve güçlü bir ülke için “Evet” diyeceklerini belirtti.![]() Bingöl, Diyarbakır, Mardin, Elazığ, Siirt, Tunceli, Batman ve Şırnak'ta, referandumda “Hayır” oyu kullanacağını belirten vatandaÅŸların çoÄŸu, düÅŸüncelerini kameralar önünde açıklamaktan çekindi. Kameralara konuÅŸan vatandaÅŸların çoÄŸu ise Türkiye'nin refaha ulaÅŸması, istikrar, darbelerin yaÅŸanmaması ve güçlü bir ülke için “Evet” diyeceklerini belirtti. BİNGÖL Bayram Keskin, “Evet demek için neden çok. Birincisi CumhurbaÅŸkanı diyor ki beni denetleyin, iÅŸ ve iÅŸlevlerimi yargı denetimine tabi tutun ve eÄŸer ben suçlu bulunursam beni görevden alın. CumhurbaÅŸkanı görevden alındığında erken seçim kararı alamıyor. Yine kurduÄŸu partiyi belli bir aÅŸamaya getiriyor. CumhurbaÅŸkanı olduÄŸu zaman partiyle iliÅŸiÄŸi kesiliyor ama partiyle iliÅŸkilerinin devam etmesi için siyaset daha da aktif hale getiriliyor. Yeni dönemde bakan seçildiÄŸinde milletvekilliÄŸi görevi düÅŸüyor. Yine dışarıdan cumhurbaÅŸkanlığı yardımcıları alınabiliyor. Yeni anayasayla yargı tarafsız ve bağımsız oluyor. ‘Evet' demek için bütün bu nedenler yeterlidir ve onun için ‘Evet' diyoruz” dedi. Abdullah Butaku, “Yeni anayasa aslında iyi bir ÅŸey. Ülkenin sürekli aynı yasalarla idare edilmesi doÄŸru deÄŸil. Ancak yeni anayasanın halka iyi anlatılması lazım. Biz ÅŸu anda yeni anayasada nelerin olduÄŸunu tam anlamıyla bilmiyoruz. Halkın kafasındaki soru iÅŸaretlerinin giderilmesi lazım. Biz bu aÅŸamada diyoruz ki iyi bir çalışma yapılsın ve ülkemiz için hayırlı olan neyse Allah onu yapsın. Yeni anayasanın halktan geçmesi, halk tarafından onaylanması doÄŸru bir karardır. Yasalar sürekli meclis ve cumhurbaÅŸkanı tarafından yapılıyordu ve halkın temsiliyet noktasında sıkıntı oluyordu. Anayasanın referanduma gelmesi olumludur ve biz olumlu olan her ÅŸeye destek veriyoruz. Ancak anayasanın iyi bir ÅŸekilde halka anlatılması lazım ve kafamızdaki soru iÅŸaretlerinin giderilmesi lazım” diye konuÅŸtu. DİYARBAKIR Sidal Baht, “Ülkemiz için iyi olacağını düÅŸünüyorum. Türkiye bugüne kadar birçok ÅŸey atlattı. Birçok ÅŸeyden ödün verdi. Yakın zamanda yaÅŸamış olduÄŸumuz 15 Temmuz darbe giriÅŸimi var. Bu, Türkiye'nin artık parlamenter sistemle deÄŸil de baÅŸkanlık sistemi ile yönetilmesi gerektiÄŸini bize açık bir ÅŸekilde gösterdi. Bütün dünyanın gözü Türkiye'nin üzerinde ve Türkiye ümmetin umudu. Ülkemizin istikrarı ve daha güçlü bir ÅŸekilde yola devam etmesi için Diyarbakırlı bir birey olarak ‘Evet' diyorum” dedi. Serbest meslek sahibi Abdurrahim Berer, “Evet oyu kullanacağım. Ülkemiz ve ÅŸehrimiz için bunun daha iyi olduÄŸunu düÅŸünüyorum. Kaos ortamının ortadan kalkması, ÅŸehrimizin artık refaha kavuÅŸması için ve çok baÅŸlılığa karşı olduÄŸum için evet demeyi düÅŸünüyorum. Artık darbelerin ‘D'sinin geçmemesi için evet diyeceÄŸim” diye konuÅŸtu. MARDİN Esin Alatekin, “Yeni anayasanın onaylanması çok güzel oldu çünkü ülkemiz bir darbe anayasasıyla yürütülüyordu ve bunun acilen deÄŸiÅŸmesi gerekiyordu. Yeni anayasanın deÄŸiÅŸmesiyle ve referandum ile birlikte CumhurbaÅŸkanlığı sisteminin ülkemize gelmesi ülkemiz için çok yararlı olacaktır. Hatta geç kalmış bir sistem olduÄŸunu düÅŸünüyorum. Yeni CumhurbaÅŸkanlığı sistemiyle tek baÅŸlılık, tek baÅŸlı bir yönetim olacak, çift baÅŸlılık ortadan kalkacak. Yasama, yürütme ve yargıdaki sert kuvvetler ayrılığı birbirinden ayrılacak ve yasamanın yürütme üzerinde olan etkisi tamamen ortadan kalkmış olacak” dedi. Remziye AÅŸar, “Yeni anayasa Türkiye için çok gereklidir. Darbe anayasasıyla yönetiliyorduk. Bu yüzden yeni anayasanın Türkiye'ye çok olumlu etkileri olacaktır. Hem dış güçlerden olan tehditlerden hem de iç tehditlere karşı olumlu olacağını düÅŸünüyorum. Çok güçlü bir Türkiye bekliyoruz. İnÅŸallah hepimiz devletimizin yanındayız” dedi. ELAZIÄž Sebahat Bağıran, “Ülke tek kiÅŸi olarak yönetilsin. İşler orada oraya gitmesin. Kimi karar veriyor kimi veremiyor. Ben istiyorum ki tek kiÅŸi karar versin. Tek kiÅŸi karar verdi mi ülkeye haliyle güzel bir ÅŸekilde yönetilir. Onun için ben referanduma evet diyorum. İnÅŸallah benim gibi düÅŸünenlerde olur” diye konuÅŸtu. Celal Balıbey, “Åžu anki anayasamız zaten darbeler zamanından gelen bir anayasadır. Devletimizde ülkemiz için yeni bir anayasa düzenledi. Bu anayasa da meclise sunuldu ve meclis bunu onayladı. Ben de ülkemin bekası için referanduma ‘Evet' diyorum” dedi. TUNCELİ Cengiz Solmaz, “Yeni anayasada bize uygun yasa yok. CumhurbaÅŸkanı kendisine özel bir yasa çıkarmış onun için ‘Hayır' diyoruz” dedi. Kaplan Yüksel, “Biz referandumda ‘Hayır' oyu kullanacağız. ‘Hayır' dememizin sebebi toplumsal. Bu CHP'nin, HDP'nin, MHP'nin meselesi deÄŸil. Bu Türkiye'nin meselesi, her yurttaşın meselesi. Türkiye halen geliÅŸmekte olan bir ülke. BaÅŸkanlık sistemi belki geliÅŸmiÅŸ ülkelerde olabilir ama geliÅŸmekte olan ülkelerde çok zor bir olay” dedi. SİİRT Murat Özekinci, “Türkiye'nin mevcut bir anayasa süreci vardır. BilindiÄŸi gibi 1982 anayasası çok karmaşık ve darbeci bir anayasadır. Türkiye yenilikçi, özgürlükçü ve daha çok demokratik bir anayasa istiyor. Bizler de Siirt halkı ve Siirt gençliÄŸi olarak yeni anayasaya 'Evet' diyoruz” dedi. Ayhan Eren, “Daha güçlü bir Türkiye için, çocuklarımız için ve güzel bir yarınlar için ‘Evet' diyoruz. Biliyorsunuz reisimiz iyi ÅŸeyler planlıyor ki ‘Evet' diyor. Biz de yeni anayasaya ‘Evet' diyoruz” dedi. BATMAN Mekan Görük, “Parlamenter sistemin Türkiye'ye uymadığını düÅŸünüyorum. Bize göre baÅŸkanlık sistemi Türkiye'nin önünü açacak bir sistemdir. 6-7 aydır gündemde olan baÅŸkanlık sistemini iyice araÅŸtırdık. 18 madde kabul edildi. Bu 18 maddeyi incelediÄŸimizde gerçekten güzel maddeler var. Özellikle 18 yaşında milletvekili olma maddesi biz gençleri çok sevindirdi. İnanıyorum ki yeni Anayasa ve baÅŸkanlık sistemi ülkemize hayırlı olacaktır” dedi. Veysi Mercimekçi, “BaÅŸkanlık sistemine bir vatandaÅŸ olarak ‘Evet' demek zorundayım. Çünkü 100 yıl boyunca parlamenter sistemle yönetildi ve her hangi bir adım ilerleyemedik. Benim ve benim çocuklarımın geleceÄŸi ben baÅŸkanlık sistemine ‘Evet' diyorum” dedi. ÅžIRNAK Rahmet TaÅŸar, “Referandum süreci ile ilgili söyleyebileceÄŸimiz, herkesin iddia ettiÄŸi bir rejim deÄŸiÅŸikliÄŸi olduÄŸuna inanmıyorum. Aksine bütünleyici, yapıcı bir anayasa olduÄŸunu düÅŸünüyorum. Bununla beraber çift baÅŸlıklı sistemin gideceÄŸi, daha kararlı, daha çözüm saÄŸlayabilecek, hükümet, cumhurbaÅŸkanı ve devlet iÅŸbirliÄŸi olacağını düÅŸünüyorum. Bu yüzden de Şırnak'ımızın geçmiÅŸteki sorunları baz alındığında Şırnak halkı olarak, kesinlikle seçimdeki kararımızın ‘Evet' olduÄŸunu ve mutlaka çok yüksek bir derecede ‘Evet' çıkacağını düÅŸünüyorum” dedi. AyÅŸe İskenderoÄŸlu, “Ülkemizin yeni bir anayasaya ihtiyacı olduÄŸunu tüm kesimler tarafından 5 yıldır tartışılmaktadır. Ve yeni bir anayasanın oluÅŸması için bir ihtiyaç haline gelmiÅŸtir. Yeni anayasadan beklentilerimiz öncelikle halkın anayasası olması. Bu anayasa toplumsal uzlaşı ile güçlü bir devlet, ideal bir anayasanın yapılması ile olacaktır. Anayasanın toplumsal uzlaşı ile olması ülkemizde istikrarı saÄŸlayacak, terörün bitmesini saÄŸlayacak, ekonominin düzelmesini saÄŸlayacaktır. Bu halkın geleceÄŸe umut ile bakmasını saÄŸlayacaktır. Yeni anayasanın hukukun üstünlüÄŸünü, temel esasına dayandıracağı için baÅŸarılı olacağını düÅŸünüyorum. Türkiye genelinde referandumun ‘Evet' çıkmasına olumlu bakıyoruz. İnÅŸallah ülkemizdeki selameti ve bu huzursuzluk ortamın bitmesini saÄŸlayacaktır” ÅŸeklinde konuÅŸtu. YORUM YAZIN
|
|