Balıklar yaşasın diye !Bingölde aşırı soğuklar nedeniyle Sülük Göleti'nin 50 santimetre kalınlığında buz tutan yüzeyini kıran köylüler, balıkların yeteri oksijeni alabilmeleri için büyük çaba harcıyor.![]()
Bingöl merkeze baÄŸlı Sarıçiçek (Tarbasan) köyünde bulunan Sülük Göleti'nin yüzeyi aşırı soÄŸuklar nedeniyle buz tuttu. Buz tutan gölette balıkların oksijensiz kalıp ölmemesi amacıyla bir araya gelen köylüler ise göl yüzeyinin çeÅŸitli noktalarında delikler açarak balıkların yeteri oksijeni almaları için çabalıyor. Önceki yıllarda aşırı buz ve don nedeniyle binlerce balığın telef olduÄŸu Sarıçiçek Sülük Göleti'nde bir daha balık ölümlerinin yaÅŸanmaması amacıyla köylüler, hızar ve balta ile gölettin farklı bölgelerinde 50 santimetre kalınlığındaki buzları kesiyor. "DAHA ÖNCE AÅžIRI BUZLANMA NEDENİYLE BALIKLAR TELEF OLUYORDU" Sarıçiçek köyü Muhtarı Ahmet Arslan, "Köyümüzde bulunan Sülük Göleti'nde daha önce aşırı buzlanma nedeniyle birçok balık telef oldu. Köy olarak her yıl gelip, bu gölde balıkların ölmemesi için farklı yerde delikler açıyoruz. Gölde Aynalı Sazan bir de Alabalık var. Yani 3-4 çeÅŸit balık var. Bu ÅŸekilde göl yüzeyinde delikler açtığımızda balıklar hava alıyor ve telef olmuyorlar." dedi. "BALIKLARIN YAÅžAMASI İÇİN GÖLDE DELİKLER AÇARAK OKSİJEN ALMALARINI SAÄžLIYORUZ" Köy sakinlerinden Mehmet Özel ise "Üzerinde bulunduÄŸumuz ve buzla kaplı olan göl burada Sülük Gölü olarak bilinir. Bingöl'ün en büyük göllerindendir. Her üç yılda bir yavru balık bırakılıyor. Bazı yıllar aşırı soÄŸuk ve dondan dolayı göl buzla kaplanınca balıklarda oksijen almadığı için telef oluyor. Bu yılda aynı durumla karşı karşıyayız. Köylüler olarak hızarla gölde balıklar için havalandırma delikleri açıyoruz. Bu balıkların yaÅŸaması için sık sık oksijen vermek lazım. Biz köylüler de bu iÅŸlemi yapmaya çalışıyoruz. Aslında yetkililer tarafından iki koruma verilirse ve sık sık buzu kırarlarsa bu durumla karışı karşıya kalmayız. " ifadelerini kullandı. "BALIKLARIN YAÅžAMASI İÇİN YAPILAN İŞLEMLER DOÄžRUDUR" Bingöl Sarıçiçek köyünde bulunan gölün üzerini kaplayan buz tabakasını incelemek için köye geldiklerini belirten İl Tarım Gıda Hayvancılık MüdürlüÄŸü Hayvan SaÄŸlığı, YetiÅŸtiriciliÄŸi ve Su Ürünleri Mühendisi AyÅŸe Ercan, "Tarım İl MüdürlüÄŸü personeli olarak buradayız. Göletimizin üzerinde mevcut olan buz tabakasında beklediÄŸimizden daha çok yoÄŸunluk söz konusu. Köylüler ile birlikte buz kütlelerini keserek, göl içindeki hava akışını saÄŸlamayı amaçlıyoruz. Bu kontrolleri devamlı olarak yapacağız." diye belirtti. Göldeki Sazan Balığının dayanıklı olduÄŸu için gölün dip yapısı da bitkisel olduÄŸu için beslenmeye müsait olduÄŸundan yaklaşık 30 gün burada yaÅŸayabildiÄŸini anlatan Ercan, "Köy muhtarının dediÄŸine göre buzlanmanın 15 gün önce baÅŸladığını var sayarsak, balıkların yaÅŸaması için yaklaşık 15 gün bir süremiz var. Bu takip olayımız da devam edecek. Bu sürede aynı ÅŸekilde, buz kütlelerini kesmeye devam edeceÄŸiz. Balıkların yaÅŸaması için yapılan iÅŸlemler doÄŸrudur." dedi. "İKİ YIL ÖNCE BU GÖLETE 40 BİN ADET SAZAN BALIÄžI BIRAKILDI" İl Tarım Gıda Hayvancılık Müdürü Mehmet Yıldırım ise konu hakkında açıklamalarda bulunarak, "Bu sene çetin kış ÅŸartları nedeniyle göletimiz yaklaşık 50 santimetre kalınlığında bir buz tuttu. İki yıl önce bu gölete Tarım il MüdürlüÄŸü olarak, 40 bin adet sazan balığı bıraktık. Bu balıkların ölmemesi için köylü, muhtar ve Tarım İl müdürlüÄŸü ekipleri olarak, zaman zaman buradaki buzları, bölge bölge kesiyoruz. Bu göldeki balıkların oksijen almalarını saÄŸlamak için büyük çaba sarf ediyoruz. Sürekli bu göletlerimizi denetliyoruz. İnÅŸallah bu balıklarımız yaÅŸayacak ve yaÅŸamaları için gayret sarf ediyoruz." ÅŸeklinde konuÅŸtu. Balık ölümlerini engellemek için ellerindeki hızar ve baltalarla buzları keserek balıkların oksijen almalarını saÄŸlayanlar köylüler, daha sonra yanlarında getirdikleri balık yemini açtıkları havalandırmalardan gölete bıraktılar. (İLKHA) YORUM YAZIN
|
|